النتائج 1 إلى 3 من 3

الموضوع: التهاب الفتحة التناسلية

شخصي

افتراضي التهاب الفتحة التناسلية

سلام عليكم دكتور
    انا عندي قطة عمرها سنة وشهر..كانت بتطلب جواز بقالها اسبوع وخلصت فترة الزواج من يومين .. امبارح ظهرت عليها اعراض ارتفاع ف درجة الحرارة ولاحظت ان في مادة سايلة لونها اخضر شوية بتخرج من الفتحة التناسلية تشبه الافرازات .. وكان عندها فقدان شهية طفيف .. مع العلم انها مش بترجع ولا عندها اسهال والحمام بتدخلة بأنتظام .. كمان بتشرب مية كتير خلال اليوم .. هل الامر محتاج اشعة او فحوصات .. ولا ممكن تاخد حقن مضاد حيوي وبس
    وهل اصلا عندها فعلا التهابات ف الفتحة التناسلية او الرحم ولا لا
    وشكرا لحضرتك مقدما يا دكتور

مربي

قطتك مصابة بإلتهاب الرحم الصديدي ومن اعراضه افرازات خضراء في منطقة التناسل وارتفاع درجة الحراره؛ الرحم مصاب ببكتريا تخليه يجمع صديد فيه . واذا لم تعالج القطه فورا بأسرع وقت فسيؤدي لموتها لا قدر الله الموضوع جدي جدا

ويحدث بسبب عدم تلبية طلب القطه للتزواج بشكل متكرر
    العلاج اما يكون من عند الدكتور البيطري بعد مايفحصها يقولك اذا العلاج بينفع مع انو نسبة شفاء الرحم ضئيله وتوجد احتماليه بعودة الالتهاب بعد الشفاء ، او بإستإصال الرحم كامل وهذا اأمن وانسب حل وتصبح القطه عقيم لا تنجب

شخصي

شكرا جدا لاهتمام حضرتك .. انا فعلا عرضتها علي دكتور ودكتورة والاتنين قالولي مجرد التهاب ف الفتحة التناسلية ودا شئ متوقع لاني مجوزتهاش ودا امر طبيعي جدا انة يحصل وبيكون مدتة من يوم الي يومين والاتنين قالولي مش لازم تاخد اي مضاد حيوي اصلا بس الدكتورة قالت نديها برضة مضاد حيوي بسيط واسمة هاي بيوتك ان وفعلا الالتهابات راحت بعد 3 ايام نهائي وانا فعلا خلال ايام هعملها عملية تعقيم بأمر الله