النتائج 1 إلى 9 من 9

الموضوع: دكتور هاني من فضلك المساعده

هاوي

افتراضي دكتور هاني من فضلك المساعده

في قط في العماره اختفي لمده 3 ايام وظهر بعدها بيمشي بالعافيه ومش قادر ياخد نفسه ورجع بعدها رافض الاكل بس بيشرب كميات كبيره ميه من فضلك بلغني اقدر اساعده ازاي هو قط بالغ بس خاسس جداا

هاوي

من فضلك يادكتور رحت لبيطري قاس حرارته لاقها 36.5 وقالي يجوز تسمم وحالته خطر جدا عطاله 2 سم سيفوتاكس ربع 1سم اتروبين ا سم بريمبران 50 سم محلول ملح في حضرتك حاجه اقدر اساعده بيها غير كده لاني التنفس عالي جداا عنده ارجو الرد

هاوي

دكتور هاني بعد الجرعه التانيه بالعلاج حصلت تشنجات كتير بالاطراف مع توقف التنفس اكتر من مره لولا عمل تدليك ناحيه الصدر اكتر من مره دلوقتي انا مش عارف اساعده ازاي الاذن صفرا والسنان والحلق ةالتنفس سريع جدااااا من فضلك قولي في حاجه اقدر ساعده بيها

هاوي

وديته للبيطري تاني قالي دي حاله صفرا وركبه محلول ملح في الوريد وطلب مني اني اديه 50 سنتي كل 12 ساعه وسيفوتاكس ربع جرام وهيباميرز امبول 1 سم عضل كده كافي ؟!
    التعديل الأخير تم بواسطة moon ; 12-09-2018 الساعة 01:31 AM

هاوي

1 سم تحت الجلد هيباميرز مش عضل

مشرف عام الصورة الرمزية د. هاني اسماعيل

المفروض ياخد جلكوز عشان كمصدر تغذيه و لتنظيف الجسم من اي سموم و لا داعي لاعطاء اتروبين الان .
    كما يجب الحذر ان الادويه البشريه تسبب التهاب الكبد و الصفراء مثل بنادول و الاسبرين و الادزيه المحتويه علي بارسيتامول لذا يجب اخذ الحيطه و عدم استخدامها باي جرعه كما يجب عدم اعطاء اي مسكنات بشري مثل بروفين او كيتوفان لنها ايضا تسبب مشاكل كبيره . و مهم جدا قياس الحراره بشكل منتظم كل عده ساعات تقييم الحاله اول باول و ايضا تقليل المضادات الحيويه او منعها مؤقتا لانها ايضا ترهق الكبد و تزيد الصفراء و كميه المحاليل تجب زيادتها لتكون 3 مرات بدلا من مرتين مع تدفئتها في حاله انخفاض درجه حرارته علي و يمكن اعطاء جلكوز مع محلول ملح ( 15 مل محلول ملح اولا تتبع ب 50 مل جلكوز 5%)
    التعديل الأخير تم بواسطة د. هاني اسماعيل ; 12-09-2018 الساعة 01:10 PM
    د. هاني اسماعيل
    القاهره - مصر

هاوي

درجه الحراره حضرتك دلوقتي 38.7 الطبيب كاتبله سيفوتاكس 250 2 سم الامبوله كلها مرتين في اليوم اقدر اخفضها لجرعه واحده مثلا ؟!
    وحضرتك طلبت منه اعطاء جلكوز بناء علي موضوع قريته لحضرتك رفض وقالي يجوز يحصل ترجيع خليك في الاملاح افضل وكتبله علي 50 سم كل 12 ساعه و1سم هيباميرز تحت الجلد القط ضعيف جداا بسبب قله الاكل وانا بديله زبادي بالعسل وجرعات ميه وبنزل البول بكميات كبيره جداااااا لون برتقاني حضرتك اقدر اديله 25سم ملح و25 جلكوز كل 12 ساعه ولا زياده المحاليل مفهاش ضرر عليه

هاوي

انا راجعت البيطري بعد رد حضرتك رفض بشده محلول الجلكوز وقالي مشاكله كتير بلاش منه وراجعته في جرعه المضاد رفض وبلغني اني هنقلل منه لما يبتدي يتحرك القط دلوقتي حاسس اني درجه حرارته مرتفعه الجسم دافي بشده وعلي الترمومتر 38.9 واصفرار الودان موجود السنان والحاله مستقره والانتباه موجود بس مفيش تحسن واضح ودرجه الحراره رفعت في حيره من اللي بيحصل ده

هاوي

دكتور هاني انا وقفت المضاد الحيوي ومحلول الملح القط رجع ياكل طبيعي وحركته رجعت طبيعيه الاتزان بس اللي مش كامل مازال اللون الاصفر في الودان بشكل ااقل لكن في الفم زي ماهو انا بستمر باعطائه هيباميرز امبول ياريت حضرتك تعرفني استمر قد ايه عليه انا بديله 1سم في اليوم ولينا تقريبا 4ايام بياخده .. شكرا ليك