النتائج 1 إلى 3 من 3

الموضوع: يارب حد يساعدنى من الداكاترة بعد فقدان قطتى عشرة عمر 10 سنوات ومش عارف السبب فى موته

شخصي

افتراضي يارب حد يساعدنى من الداكاترة بعد فقدان قطتى عشرة عمر 10 سنوات ومش عارف السبب فى موته

السلام عليكم اخوانى وبارك لله فيكم انا قطتى ماتت واستعوضت ربنا بعد عشرة عمر 10 سنوات وكانت واحدة من العائله واكثر انا عوز اعرف سبب موته كا تشخيص من اهل العلم عشان ارتاح بس الانه قبل ما تموت كانت طبيعيع جدا والموت فى ساعات معدودة الانى مضايق ومقهور على فقدانه

القطه عندنا بقاله عشرة سنوات وانجبت اكثر من 8 مرات وقبل ما تموت كانت حامل فى شهر او شهر ونصف وكانت طبيعيه جدا اكلت وكانت بصحه جيدة الصبح ولا يظهر عليه اى علامات اعياء او مرض فوجئت انه نزلت الشارع ورجعت على الظهر بتنهج كانه حرانه وفتحه بقه جامد انا افتكرته انه حران من شدة الحرة زادت الحكايه تتدريجيا ولحظت حاجه انى رائحه بقه مش حلو رائحه كريهيه كدا حاولت انى اديه مياة مش عوزة ومش قادرة تقف وتمشى تقع قولت ممكن يكون اكلت شى مسمم مفيش علامات التسمم او لعاب او اسهال
    هل ممكن ععشان عمرة كبير او كبر السن ممكن الاولاد يكونوا ماتوا فى الرحمه وسببه تسمم مثلا فى المعدة ولا اكلت شى الانى اخر مرة ولدت جابت طفلين عندة تشوة فى الرجل فلات فوت فهل دة سبب انهم ممكن يكونوا ماتوا فى بطنه وتموت

شخصي

مفيش حد من اهل الخبرة يخلينى اهدى شويه الانى زعلان اوى على القطه ومش قادر اقعد فى البيت كنت عوز اعرف هل موته بسبب انه ما ينفعش تخلف فى السن دة وممكن الاولاد يموته بداخله ويسبب ليه تلوث وتموت الانى سئلت بعض الاخوة فقالى انه ممكن يكون موت الاجنه فى بطنه عمله تسمم ومش عارف يخرجه الانه خطر عليه الانجاب فى السن دة هيا كانت عندة 9 سنين وكسور وكانت الصبح قبل ما تموت بصحه جيدة وحلوة يدوبك ساعتين وجت لقيته بتنهج وزى كانه حرانه اوى ومش قادرة تاخذ نفسه وبعديه مش قادرة تقف وتنزع كانه عوزة تنزلهم من بطنه وبعد كدا سكرات الموت وسحب روحه كان شى يخلع القلب وانتا مش عارف تعمله حاجه

مشرف عام الصورة الرمزية د. هاني اسماعيل

اسباب الموت الفجائي غالبا ما تكون تسمم و ليست كل انواع التسمم لها نفس الاعراض او جلطه و اهم اسباب الجلطه هو النظم الغذائيه الغير متوازنه و الافراط في تقديم الاكل المحفوظ المخصص للاستهلاك البشري (تونه- سردين - سالمون- بيفي )او تقديم اكل الكلاب لها السبب الاخير المحتمل هو التعرض لحادث مثل حوادث الدهس التي قد تسبب نظيف داخلي بدون اعراض خارجيه لها علاقه بالنزيف او الكسور
    د. هاني اسماعيل
    القاهره - مصر