النتائج 1 إلى 5 من 5

الموضوع: هل القطة عندها كالسي

شخصي

Question هل القطة عندها كالسي

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتهلو سمحت يا دكتور قطة عمرها تقريبا ثلاثة اشهر من اسبوع كان عندها اعراض برد اعطتها مضاد حيوي ايموكس مدة خمس ايام وكانت اتحسنت لاقيتها رجع في خمول وشهيتها ضعيفه والانف مسدود و مبلول والفم وفي لون اسمر على الفم ووجدت على طرف لسانها قرحة مدورة للاسف مش عرفت اصورها هل ده مرض كالسي؟ايه علاجه لو سمحت ؟ انا رجعت تاني اديها مضاد حيوي ايموكس علشان البرد لو فعلأ الكالسي عندي قطط تانيه هل كده ممكن يكونوا اخدوا المرض؟؟ في قطتين غيرها عندهم برد بس بياكلوا ومش عندهم القرح ولا البلل اللي على الفم ده اتحسنوا بالدوا وبيلعبوا
    التعديل الأخير تم بواسطة radwa ; 23-06-2018 الساعة 01:22 PM

شخصي

وجدت تعليق لحضرتك في احدى الموضوعات استخدام ماء اكسجين مس للسان القطة لو سمحت ما هو تركيز ماء الاكسجين لدي تركيز 20 ؟؟؟؟!وكام مرة يتم المس هل يمكن استخدام بيتادين للجروح ولا لا يصلح ان يوضع بالفم و هل استمر باعطاء مضاد حيوي ايموكس ام يفضل تغيير نوع المضاد ؟؟!؟ام ماذا افعل؟؟؟قلقانه بسبب وجود قطط اخرى ان ممكن تتعدي
    التعديل الأخير تم بواسطة radwa ; 23-06-2018 الساعة 05:53 PM

مشرف عام الصورة الرمزية د. هاني اسماعيل

قد تكون حاله كاليسي نظرا لتشابه الاعراض التي ذكرتيها (قرح علي اللسان + اعراض برد) و المرض معدي جدا للقطط غير المطعمه
    استمري علي نفس المضاد الحيوي و مسي القرحه بعود قطن مبلل بالبيتادين او قليل من ماء الاكسجين باقل تركيز مره يوميا
    د. هاني اسماعيل
    القاهره - مصر

شخصي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د. هاني اسماعيل مشاهدة المشاركة
    قد تكون حاله كاليسي نظرا لتشابه الاعراض التي ذكرتيها (قرح علي اللسان + اعراض برد) و المرض معدي جدا للقطط غير المطعمه
    استمري علي نفس المضاد الحيوي و مسي القرحه بعود قطن مبلل بالبيتادين او قليل من ماء الاكسجين باقل تركيز مره يوميا
    شكرا يا دكتور هو انا استخدم اللي كان عندي اللي تركيزه 20 في ضرر؟؟ خايفه اكون ضرتها
    استخدم بيتادين الخاص بالجروح ؟؟ ولا اجيب بيتادين مخصص للفم ؟؟
    بالنسبه للبراز القطه هو عندها اسهال لونه مخضر
    التعديل الأخير تم بواسطة radwa ; 24-06-2018 الساعة 02:56 PM

شخصي

القرحة اللي بلسان القطة راحت الحمد لله
    رجعت لنشاطها الاول بتلعب وتاكل كويس جدا في بلل بسيط على الفم والانف هل اوقف المضاد الحيوي؟؟؟ وهل ممكن تختلط مع باقي القطط ؟؟