النتائج 1 إلى 3 من 3

الموضوع: رجاء المساعده قط بلدي

مربي

Lightbulb رجاء المساعده قط بلدي

قط العماره ذكر عمره سنه جاله التزاوج نزل الشارع جالي علي الباب ذيله من فوق ناحيه الخصتين اقرع ومتعور بشده لدرجه عضم الذيل باين بقيت احطله بيتادين وسبراي مضاد وسلفا بودره الديرماتول اطفال والحمد لله الجرح خف بنسبه 90% في خلال اسبوع وكان طبيعي جدا وهو مجروح لكن بعد مرور الاسبوع امتنع عن الاكل والشرب ولما شرب بلهفه رجع وابتديت الاقي ترجيع علي باب الشقه كتير اديتله بريمبران اقراص ووقف الترجيع ابتديت اديله ذبادي بالعسل ومحلول جفاف اطفال مع العلم ان نسبه الجفاف ضعيفه مش قويه خالص ولا يوجد انتفاخ بالمعده ولكن الخصيتان لونهم ازرق اعتقد مكان العض الله اعلم وبعدين بيبقي عايز ياكل ومبيقدرش يمضغ لا اكل طري ولا ناشف الاكل بيقع من بقه وبرده مع العلم هو بينام كتير لكن بينضف نفسه وبيدلع عليا يعني مش معتزل او مستخبي طيب ايه اسباب الامتناع عن الطعام وعدم القدره علي المضغ واللثه سليمه طبعا انتو اهل العلم وانا طبعا مقدرش علي مصاريف رعايته في مستشفي ايه الحل ارجو المساعده

مربي

انا كمان اديتله ميوكوجل 4سنتي علي مرتين لاني خفت يكون لاعق بودره السلفه مع اني كنت بخليه عندي حوالي 3 او اربع ساعات وبحطله طوق عشان ميلعقش الدوا فاقولت الميوكو يلطف معدته مش عارفه بقي انا اتصرفت صح ولا غلط وبعدين تقريبا اغلبيه الدكاتره علي النت محدش بيرد عليا معرفش ازاي كده

مشرف عام الصورة الرمزية د. هاني اسماعيل

اقترح اعطاء مضاد حيوي بالفم سواء اقراص او شرب لمده 3 ايام و التغيير علي الجرح باستخدام بيتادين مطهر مرتين يوميا و الاهتمام بالتغذيه خصوصا اللحوم
    د. هاني اسماعيل
    القاهره - مصر

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع