النتائج 1 إلى 6 من 6

الموضوع: استفسارات للسمك

هاوي

افتراضي استفسارات للسمك

السلام عليكم عندي شويه اسئله

انا جبت الحوض وظبطت الدنيا وحاطط السمك بتاعي بقالو اسبوع ونص
    بس عندي شويه اسئله

روحت جبت دوا ليهم للاحتياط
    الدواء في اربع علب

الاولي:انتي وايت سبوت
    التانيه:سالكس
    التالته:سوبر سالكس
    الرابعه:جينرال

فانا بس حبيت اسئل ينفع احطلهم دوا الان هم دلوقت بصحه جيده
    ينفع احطلهم دواء وهما بصحه جيده والا
    استني بعيد الشر يعني لو حصل فيهم مرض اكلمكم
    ارجو الرد

مشرف عام الصورة الرمزية د. هاني اسماعيل

لا داعي لاضافه اي نوع من الادويه طالما ان السمك بخير علما ان كل هذه الادويه هي غالبا شيء واحد
    اهم شيء مراعاه كثافه السمك بالنسبه لحجم الحوض- اختيار انواع اسماك متوافقه مع بعضها البعض - قدره موتور الهواء متناسبه مع كميه الاسماك - عدم الافراط في التغذيه حيث اكثر اسباب نفوق الاسماك هي بسبب تعفن بواقي الاكل في الحوض - تغيير ثلث ماء الحوض مره اسبوعيا - استخدام نوع اكل جيد
    د. هاني اسماعيل
    القاهره - مصر

هاوي

هم شيء مراعاه كثافه السمك بالنسبه لحجم الحوض

انا بصراحه مفهمتش ديت
    +
    عندي فلتر وجهاز اوكسجين بردك مع اني الفلتر فيه مخرج للاكسجين يعني مزود الطاق طاقين
    طيب ممكن اسئل سؤال تاني

انا لما جبت حوض جديد
    حطيت الميه وفضلت مشغلها لده 3ايام وبعد كدا جبت
    سمكتين جولدن فيش عشان طبعاً
    ينصح في بادئ الامر بوضع بضعة اسماك رخيصه مثل القولد لمدة اسبويعن او 3 كي تكتمل الدوريه البيلوجيه في الماء و نمو البكتيريا النافعه ثم اضافة الاسماك على دفعات كل 3 ايام دفعه و الا ستواجه حوض عكر ابيض مليئ بالسموم و احتمالية موت اسماكك الجديده و خاصه اذا كانت من النوع الحساس.

صح الكلام دا ولا لا^ يعني صح كدا الدوره البيلوجيه ولا لا

وبعدين لما اغير الميه لازم اركنها قبلها بيومين وانا عامل كدا ومركونه بقالها اكتر من شهرين
    بس عندي سؤال لما اجي اغير الميه اغيروه بالسيفون من تحت عشان يشيل الفضلات بس عندي سؤال
    لما اجي احط بقي ميه بسمع انها المفروض تكون بنفس درجه حراره الميه والا سيحصل صدمه للسمك للعلم لدي سخان ترومستات في حوضي
    ارجو الرد

مراعاه كثافه السمك يقصد بها ان ازدحام الحوض بالاسماك يؤدي لمشاكل كبيره نتيجه زياده نسبه التلوث الذي سيحدث للماء و انخفاض الاكسجين ايضا .
    المراجع العلميه تذكر ان كل 1 سم طول تحتاج متوسط 1 لتر ماء بمعني لو عندك سمكه طولها 4 سم فانها حجم المياه المثالي لتعيش به هو 4 لتر و اذا زادت كثافه الاسماك بالحوض سيترتب علي ذلك المزيد من الاجراءات منها زياده معدل تغيير المياه و دفع مزيد من الهواء في حاله ظهور اعراض نقص اكسجين بالماء .

الدوره البيولوجيه هي امر هام طبعا لكن زي ما انت قولت هي انها مؤثره فقط عي الاسماك الحساسه اما الاسماك القويه مثل اغلب الولوده و الجولد و انواع كثيره اخري لا تمثل الدوره البيولوجيه اهميه كبيره لها و يمكنك وضع السمك في الماء بمجرد تاكدك انه لا يحتوي علي اثار كلور و هذا عن تجربه .و الميه لن تتعكر و لا في سموم هتتكون و لا هيكون في اي مشكله .

ترك الماء مركون فتره طويله امر ضار لانه ينتج عنه تغير في مواصفات الماء و ربما تعفنه و لا يفضل ترك الماء اكثر من 3 ايام قبل استخدامه حتي يكون فريش (طازج) . و عموما فان ترك الماء ليله واحده كافيه بالتخلص من الكلور الموجود به

بالنسبه لتغيير المياه : اذا كنت هتغير جزء من المياه في حدود نصف الكميه او اقل فلا يوجد اي مشكله في الصيف و ايضا في الشتاء لكن الافضل في الشتاء ان تقوم بايقاف السخان لمده 3 ساعات حتي تنخفض درجه حراره الماء ثم يتم ازاله كميه الماء و استبدالها بماء صنبور و يتم الملأ ببطء.
    د. هاني اسماعيل
    القاهره - مصر

هاوي

طيب يادكتور ماء الصنبور دا فيه كلور كدا ممكن يموت السمك
    +
    يعني لما اجي اغير الميه مثلا ربعها
    افصل السخان 3ساعات وبعد كدا ابدأ اغيرها يعني عادي مفيش مشاكل مش هيحصل للسمك حاجه

المواد العضويه بماء الحوض ستقوم بمعادله الكلور الموجود بماء الصنبور و اذا كان الكلور في الماء في منطقتك عالي ممكن تحط قليل من مزيل الكلور مع الماء و لو تخزين المياه ليوم سهل بالنسبه لك يبقي تمام استخدم ميه مخزونه .
    اضافه نصف المياه من الصنبور حتي لو فيه كلور لن يسبب مشكله خصوصا لو تم الملا ببطأ
    لكن لو هتغير ربع الميه يبقي مافيش اي مشكله و براحتك و املا بسرعه
    د. هاني اسماعيل
    القاهره - مصر