النتائج 1 إلى 2 من 2

الموضوع: فطريات القطط

مربي

افتراضي فطريات القطط

مساء الخير على الجميع
    انا بجد اتشرفت بأنضمامى لمنتدى جميل ومفيد ومحترم زى المنتدى ده
    دى اول مشاركة ليا فى المنتدى وكنت احب انها تكون مشاركة بمعلومة بس للأسف هى سؤال واستشارة
    لانى بجد فى ورطة كبيرة
    انا عندى اربع قطط منهم قط صغير 3 شهور جاتله من اسبوعين فطريات ووديته مستشفى الشعب ووصفوله دهان بيتادين مع خل وبخاخ لامزريل وشراب ايمولانت بالاضافة الى جرعة اسبوعية من االاقراض المضادة للفطريات
    الحمد لله خف .. بس للأسف فيه قطتين اتعدوا منهم واحدة اصابتها كبيرة .. والتانية بسيطة مجرد بقعة خلف الاذن .. والثالثة لحد دلوقتى ماظهرش عليها اى حاجة لحد دلوقتى الحمد لله ...
    مشكلتى انى فى دور ارضى والشمس عندى شبه معدومة .. وكمان الشقة كبيرة .. وهما منتشرين فى كل مكان .. والعزل شبه مستحيل .. لانى لو حبست حد بيفضل ينونو ويصحى الميتين لأنهم متعودين على وجودهم معايا !!!
    فهل فيه تطعيم ضد الفطريات ؟ ولو فيه اسمه ايه ؟
    وهل الحقن الروسية للفطريات جيدة ولا كلام فاضى ؟
    محتاجة ادى القطة الى منتشرة فيها الفطريات بكثرة جرعة داخلية من مضاد الفطريات .. بس فيه مدرسة بتقول جرعة واحدة اسبوعية لمد اسبوعين .. وفيه مدرسة تانية بتقول جرعة مرتين يوميا لمدة 12 يوم متصلة !!
    ايهما افضل .. وارجو توضيح اسم الدواء وجرعته ....
    اخر حاجة انا بديهم ايمولانت بجرعة يومية 2سم للقطط الكبيرة مرة فى اليوم .. وبديهم هالورانج بجرعة يومية 2سم للقطط الكبيرة مرة باليوم .. والقط الصغير 1سم ... هل كدا كويس ولا فيه تعارض بين النوعين .. علما بأن انا بدأت اديهم الجرعات دى مع يداية المرض اى من اسبوعين فقط
    انا عارفة انى طولت عليكم بس والله انا فى مشكلة كبيرة ومحتاسة بجد
    اخر حاجة انا اشتريت اقراص الدونتال القرص ب 45ج وانا عندى 4 قطط فهل فيه دواء يعطى نفس المفعول بس ارخص قليلا لكثرة العدد عندى وخصوصا انا بربى فقط بمعنى انى لا اتاجر بهم وهم بمثابة ابناء لى .. ولو فيه .. ايه هى الجرعة المناسبة .. واسم الدواء .. خصوصا انى اول مرة اديهم دواء ديدان وسمعت انه شئ مهم ولازم ستاخد بأستمرارية
    بجد اخر حاجة القطط عندهم عث الاذن وفى المستشفى كتبلى الدكتور نقط الاذن bars وخلصت واحد واشتريت التانية ومافيش تحسن فى ودانهم نهائى مع العلم انى بحط يوميا وبنظف يوميا .. فهل فيه حل افضل ؟ ولا استمر على النقط لحد ماتعطى مفعول ؟!

انا بعتذر مرة تانية على الاطالة
    وفى انتظار افادتكم لى على احر من الجمر

مربي

بليز ياجماعة محتاجة افادة منكم

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع