النتائج 1 إلى 4 من 4

الموضوع: د. هاني.. أرجو المساعدة بأسرع وقت ممكن قطتي بتموت..

شخصي

افتراضي د. هاني.. أرجو المساعدة بأسرع وقت ممكن قطتي بتموت..

عندي قطة عمرها تقريبا 6 شهور مش واخده تطعيمات، بقالها 3 أيام بدون أكل أو شرب مع قيء مستمر...

أخر أكله أكلتها كانت سمك وكان متنقي منه الشوق كويس، على الأقل ما كانش فيه شوك كبير..

وديتها لدكتور قالي ان حرارتها مرتفعة فإداها خافض حرارة، وبريمبران عشان القيء، ومطهر معوي، مضاد حيوي اسمه فلومكسين تقريبا، ومالتي فايتمين...
    أنا في البيت بحاول أديها محلول جفاف بس أول ما تاخده يحصل قيء، وبرضه بحاول اديها بريمبران بس أول ما تاخده بتعمل رييم... مش مقبلة على الأكل أو الشرب ولو شربت شوية مية بيحصل قيء...

أنا مش عارف أعمل معاها إيه أرجو المساعدة...

مشرف عام الصورة الرمزية د. هاني اسماعيل

طالما يوجد قيء فلا يمكن اعطا ء اي ادويه بالفم نهائيا
    العلاج المؤقت لحين الوصول للطبيب : زنتاك امبول بمعدل ربع امبول مرتين يوميا (تحت الجلد او عضل )اول مره يتم اعطاء نصف امبول - ربع امبول برمبران يوميا - اعطاء محلول ملح + جلكوز بالحقن الوريدي او تحت الجلد في حدود 20 مل 3 مرات يوميا - اعطاء مضاد حيوي بالحقن يفضل ان تكون الماده الفعاله اموكسييسيللين(مثلا كلاموكسيل او سينولوكس و اموكسيجيكت و كلهم بيطري ) او اعطاء مضاد بشري مثل سيفوتاكس 250 ملجم تعطي علي مرتين يوميا .بالحقن العضلي. مع اهميه قياس الحراره مرتين يوميا

ومقدما لا يوجد ادويه تصلح لاعطائها بالفم نهائيا
    د. هاني اسماعيل
    القاهره - مصر

شخصي

شكرا لإهتمامك يا دكتور هاني...

أنا بعد ما كتبت الموضوع لقيتها بتشرب مية وراسها بتقع في الطبق فأخدتها ونزلت لأقرب عيادة بيطرية إداها مضاد حيوي و مقوى أعصاب على حد وصفه، وماتت بعدها بساعتين...

للأسف أنا هنا في محافظة المنيا مفيش خدمات طبية بشرية ترقى لمستوى الآدمية أصلا، وبالتالي الوضع بالنسبة للحيوانات والطبي البيطري أسوء وأضل سبيلا...

بإذن الله هاتعلم إزاي أدي القطط حقن علشان لو عيت عندي قطة تاني أبقى أديها العلاج بنفسي بدل العك الي هنا...

شكرا لإهتماك يا دكتور وحضرتك كان ليك الفضل بعد ربنا في علاج قطة عندي قبل كده، ربنا يجعله في ميزان حسناتك...

مشرف عام الصورة الرمزية د. هاني اسماعيل

البقاء لله و حظا افضل المره القادمه
    د. هاني اسماعيل
    القاهره - مصر