النتائج 1 إلى 4 من 4

الموضوع: علاج الهرش

شخصي

افتراضي علاج الهرش

اولا السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    الاخوه الافاضل
    الموضوع ببساطه شديده انى بعانى من الهرش وده ناتج من الاختلاط بالارانب وبصراحة الموضوع ده مضايقنى جدا ونفسيتى زى الزفت من كتر الهرش وعلى فكره انا مربى للارانب من حوالى 15 سنة وناجح جدا فى تربية الارانب وبصنع علف خاص للارانب بتاعتى يعنى معنديش اى مشكلة مع الارانب الا موضوع الهرش
    وفكرت كتير انى اصفى المشروع بسبب الهرش لانى زهقت من استخدام المراهم الخاصة بالهرش لانها بتجيب نتيجة بس مجرد ما اروح عند الارانب بيظهر الهرش عندى تانى وعلى فكره انا بحقن افوماك اردنى كل شهر للامهات وبصراحه انا عاشق لتربية الارانب بس للاسف موضوع الهرش ده مؤثر جدا على نفسيتى ومخلينى مش عارف اعمل ايه
    فرجائى من الاخوه الافاضل المسؤلين عن المنتدى والاعضاء الموجودين لو حد عنده حل يقولى عليه وينتظر الجزاء من المولى عز وجل ولكم جزيل الشكر وخالص التقدير
    والسلام عليكم ورجمة الله وبركاته

شخصي

شوف يا جميل ابداء اولا بتطهير العنبر الى بتريى فية
    هتقولى انا بطهر على طول هاقولك انا عايزك تطهر كل اسبوع
    بمطهر مختلف علشان تقضى على جميع انوع الميكربات وياريت لو تستخدم الايفاموك الامريكى وليس الاردنى وتخلى لبس مخصص للمزرعة واول ما تدخل تغسل ايدك ورجليك بالديتول وبرضو ونتا طالع تعمل كدة والبطاريات ياريت تطهرها بالنار وبعد كدة باسبوع طهرها بديزانون بس والارنب مش موجود وبعد كدة لازم ترش الحيطان والسقف معلش الموضوع يبان انو متعب شوية بس من الواضح ان فية حاجة متوطنة عندك فى المزرعة وعلشان تقضى عليها لازم تعمل كدة وبالتوفيق انشاء الله .
    ELASEAL

شخصي

بص يا سيدى انا فى البداية عانيت من الموضوع ده و بعدين فضيت البطارية و غسلتها بماء و صابون و لفيت داخلها بورقة جرنال والعة و بعدين رشيتها ديزانون 60 بنسبة 5 سم على الليتر و غطست الارانب فى ماء و ديزانون بنسبة 1 سم على الليتر و الموضوع انتهى من عندى تماما و لكن استمريت فى موضوع التغطيس كل اول شهر لمدة حوالى 3 شهور و دلوقت نسيت القصة دى تماما مع انى باستخدم افوماك مصرى و ارخصهم كمان وفعال جدا معايا

شخصي

اولا انا متشكر جدا لكل من اهتم بموضوعى وانا فعلا هعمل بالنصايح الجميلة دى وجزاكم الله خيرا وجعله فى ميزان حسناتكم