النتائج 1 إلى 2 من 2

الموضوع: الجزر وعلاقته بالوزن

شخصي

افتراضي الجزر وعلاقته بالوزن

بسم الله الرحمن الرحيم اولا السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الاخوة الافاضل المشتركين والقائمين على هذا المنتدى انا عندى مزرعة ارانب صغيرة وبستخدم الجزر مع العلف فى اكل الارانب وعاوز اعرف هل الجزر له فايده للامهات ولا استخدم علف بس وهل الجزر مع العلف افضل ولا استخدم علف بس افضل وهل استخدم الجزر للامهات وارانب التسمين ولا الجزر هياثر على تسمين الارانب ومش هيخلى الارانب تجيب وزن كويس بجد انا عاوز اعرف استخدمه للامهات والتسمين ولا للامهات بس ولا للتسمين بس ولا امنع استخدامه وايهما افضل للارانب مع العلم ان سعر كيلو الجزر حاليا 50 قرش وسعر تكلفة كيلو العلف وتصنيعه فى المصنع 250 قرش يعنى الجزر هيوفر 200 فرق فى الكيلو المهم الفايدة فى الوزن والنتيجة للامهات ومش مهم الفلوس ارجو الاهتمام بالموضوع والردود من اهل الخبرة والقائمين على المنتدى علشان الاستفادة تعم على الجميع بما يحقق لنا جميعا ما نحبه ونرضاه وجزاكم الله خيرا وجعله فى ميزان حسناتكم

شخصي

بصراحة انا ما عنديش اجابة علي سؤالكلاني بأكل علف فقط ولم اجرب ادخال اي مكون آخر فسوف نجري مقارنة مابين من ياكل علف فقط ومن يضيف الجزر في تغذية الارانب والمقارنة في هذه النقط1-‏ متوسط وزن النتاج عند الفطام2-‏ عند عمر شهرين متوسط ارانب التسمين كام3-نسبة نجاح التلقيح في الامهات4-نسبة الامهات الرافضة التلقيح