صفحة 1 من 2 12 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 10 من 17

الموضوع: التهاب الضرع

شخصي

افتراضي التهاب الضرع

بسم الله الرحمن الرحيم
    يحدث التهابات فى ضرع الارانب الوالدة حينما يكون قفص الولادة متسخا بمخلفات ارانب مصابة ولا تجرى التطهيرات الازمة ..كما قد يكون نتيجة لاستعمال قش متسخ بمخلفات ارانب مصابة فى قفص الولادة او نتيجة لاصابة الأرانب بجروح او قرووح
    والميكرو المسبب لهذه الحالة هو الميكروب السبحى او العنقودى staphlococci,streptococci
    ويلاحظ أن الغدد اللبنية تصبح متضخمة ومحمرة وملتهبة وفى النهاية تصبح زرقاء اللون (ولذالك يسمى المرض ,الضرع الأزرق blue breast
    علاج الحالة
    يحقن البنسيلين فى العضل معدل 50الف وحدة يوميا لمدة 3_5 ايام لحين زوال الحالة كما يمكن حقن اوكسي تتراسيكلين او كانا ميسين بمعدل 50 ميليجرام لمدة 3_5 ايام ..اما الحلات المتقدمة
    من التهاب الضرع والتى لا يرجى شفائها يفضل اعدام الحيوان واعدام الولدة الناتجة التى يصعب ارضاعها صناعيا..كما يجب اتخاذ اجراءات التطهير فى مساكن الامهات وفى اماكن الولادة

هذا الموضوع منقول من كتاب وصعب تلاقيه فى اى مواقع اخرى لانى نقله من الكتاب مباشرة
    وايدى وجعتنى يارب تستفادو بى الكلام ده وانتظرو منى كل جديد باذن الله ولا تنسونى بالدعاء
    اخوكم فى الله :مكى

شخصي

جزاك الله كل خير على المجهود بس الموضوع مش صعب ان حد يلاقيه فى اى حته ولا حاجه زى ماحضرتك متخيل لو حضرتك دورت فى ارشيف المنتدى هتلاقى الموضوع بنفس المعنى فالمنتدى يشمل كل مايخص الارانب مافيش موضوع يخص الارانب لم يتحدث عنه المنتدى . لاكن الكل بيكسل انه يدور ويكرر الاسئله والمواضيع .
    ارجوا الا تتفهم كلامى بشكل خاطىء لاكن انا بوضح لحضرتك الصوره مش اكتر
    والففففففففففففففففففففففففففففف شكر على الموضوع الجميل دا
    الحمد لله الذي تواضع كل شئ لعظمته , الحمد لله الذي استسلم كل شئ لعزته , الحمد لله الذي خضع كل شئ لملكه

شخصي

انت عارف اخى انى مبتدئ لسة ودورت على الحاجات دى والله ما لقيتها خالص مش الموضوع ده وبس فى اشياء كتير ناقصة مش بقول فى المنتدى لانى اول يوم ليا هنا هو النهارده صعب عليا جدا انى اشوف كل حاجه وانا متفهم رايك بس انا فعلا تعبت فى التدوير على الاشياء دى اخر ما زهقت جت كتاب احسنلى وجميل جدا وشكرا لك

شخصي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة meky مشاهدة المشاركة
    انت عارف اخى انى مبتدئ لسة ودورت على الحاجات دى والله ما لقيتها خالص مش الموضوع ده وبس فى اشياء كتير ناقصة مش بقول فى المنتدى لانى اول يوم ليا هنا هو النهارده صعب عليا جدا انى اشوف كل حاجه وانا متفهم رايك بس انا فعلا تعبت فى التدوير على الاشياء دى اخر ما زهقت جت كتاب احسنلى وجميل جدا وشكرا لك
    جزاك الله كل خير على روح المشاركه الطيبه وتفهم الموقف
    وانا تحت امر حضرتك فى اى حاجه لو عاوز راوبط مواضيع بتدور عليها مثلا ممكن انسخلك الرابط علطول
    الحمد لله الذي تواضع كل شئ لعظمته , الحمد لله الذي استسلم كل شئ لعزته , الحمد لله الذي خضع كل شئ لملكه

شخصي

ياريت يا اخ مكي تحزف الموضوع ده لو بتحب تخدم الموقع لان في ناس بتروح تاخد بالمكتوب وهو غلط اولا احب انور طريقك وااقولك معلومتك خاطئه لان البنسلين يسبب تسمم للارانب وبيموتهم واي مركبات البنسلين خطر ع الارانب وده مش كلامي ده كلام كتب وكلام الاستاذ الكميائي كاظم
    تامر اميل
    مربي ارانب بالمنياtele 0149703571
    e-mail :theknight.oflove@yahoo.com

شخصي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tamer omeal مشاهدة المشاركة
    ياريت يا اخ مكي تحزف الموضوع ده لو بتحب تخدم الموقع لان في ناس بتروح تاخد بالمكتوب وهو غلط اولا احب انور طريقك وااقولك معلومتك خاطئه لان البنسلين يسبب تسمم للارانب وبيموتهم واي مركبات البنسلين خطر ع الارانب وده مش كلامي ده كلام كتب وكلام الاستاذ الكميائي كاظم
    بالنسبه للبنسلين فلو طعاطى للأرانب عن طريق الشرب يسبب اسهال مميت للأرانب ام عن طريق الحقن وبالجرعه المقننه فلا يوجد اى مشاكل وانا استخدمه بأمان تام .

شخصي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ملك الارانـب مشاهدة المشاركة
    بالنسبه للبنسلين فلو طعاطى للأرانب عن طريق الشرب يسبب اسهال مميت للأرانب ام عن طريق الحقن وبالجرعه المقننه فلا يوجد اى مشاكل وانا استخدمه بأمان تام .
    سامحني يا اخ ملك الارانب بس ده كلام متخصصين وفي ناس بتقول مش كل مره تسلم يعني ممكن الارنب مناعه قويه فاستحمله اما غيره مناعته ضعيفه هتلاقيه خمل ومات
    تامر اميل

شخصي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tamer omeal مشاهدة المشاركة
    سامحني يا اخ ملك الارانب بس ده كلام متخصصين وفي ناس بتقول مش كل مره تسلم يعني ممكن الارنب مناعه قويه فاستحمله اما غيره مناعته ضعيفه هتلاقيه خمل ومات
    انا كنت فاكر زى حضرتك كدا بالظبت ولاكن بعد التجربه على اكثر من 10 حالات ولم يتوفى منهم ولا حاله
    حضرتك بتتكلم على اى اساس انت جربت لما تجرب تبقى تطرح تجربتك لكن انت بتتكلم على اساس سمعته او قرأته ولاكن العلم بيتغير كل يوم وبيكون فيه جديد .
    انا جربت والدكتور علاء هلهوله طرح تجربته مع البنسلين من قبل وكلكم هاجمتوه من غير حتى ماحد فكر يجرب

شخصي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ملك الارانـب مشاهدة المشاركة
    انا كنت فاكر زى حضرتك كدا بالظبت ولاكن بعد التجربه على اكثر من 10 حالات ولم يتوفى منهم ولا حاله
    حضرتك بتتكلم على اى اساس انت جربت لما تجرب تبقى تطرح تجربتك لكن انت بتتكلم على اساس سمعته او قرأته ولاكن العلم بيتغير كل يوم وبيكون فيه جديد .
    انا جربت والدكتور علاء هلهوله طرح تجربته مع البنسلين من قبل وكلكم هاجمتوه من غير حتى ماحد فكر يجرب
    اولا الحمد الله انا مش بهاجم حد ده اولا الاخ حازم المحمدي هو اللي هاجمه لغايه ماخلاه يسيب المنتدي وثانيا انا بقول اللي مكتوب وبعدين اشكر ربنا ان مافيش حاجه ماتت عندك مش لازم حاجه تموت عشان نقول انه وحش بعدين عندك تيراميسين طويل المفعول امن ومش بيموت وبيشفي برضه من التهاب الضرع وعن تجربه انا مجربه ليه نروح للخطر وعندنا الامن زي مثال مثلا ليه نستخدم الديزانون وعندنا البيوتكس الديزانون ده للحيوانات اللتي لاتلعق نفسها عشان في سم وخطر ممكن نعمل استحمام والارنب مايموتش عشان مالعقش نفسه وممكن يلعق نفسه ويكون النسبه مخففه فاميموتش مش لازم يتسم عشان نقول انه سام طلما عارفين انه سام وشكرا لسعه قلبك:
    تامر اميل

شخصي

مين قلك ان التيراميسين امن دا مركبات التتراسيكلين محظوره دوليا
    ثانيا الديزانون يحتوى على الفسفور العضوى يعنى يعتبر من المواد المسرطنه

واحب ان الجدال لا يكون فيه اى نوع من الحساسيه التى تؤثر على علاقة الاعضاء . ومشاركتهم
    وجزاك الله كل خير

صفحة 1 من 2 12 الأخيرةالأخيرة