صفحة 3 من 6 الأولىالأولى 12345 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 21 إلى 30 من 59

الموضوع: الدليل الشامل لمشكله الاصابه بالديدان المعويه و كيفيه التعامل معها

شخصي

دكتور هانى لوسمحت الرابط لا يعمل

مشرف عام الصورة الرمزية د. هاني اسماعيل

تم اضافه رابط جديد يعمل
    د. هاني اسماعيل
    القاهره - مصر

شخصي

شكرا يا دكتور

شخصي

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الله ينور بصيرتك ويباركلك على العلم إللي بتفيدنا بيه ويرزقك خيري الدنيا والأخره ويفرج كربتك زي ما فرجت كربتي ولقيت ضالتي عندك
    بس معليش إذا سمحت مو راضي يشتغل معايا الرابط لو تكرمت تعيد تنشيط الرابط

جزاك الله خير

شكرا علي الدعاء
    الرابط يعمل بكفائه (تم حذف الرابط الذي لا يعمل )
    د. هاني اسماعيل
    القاهره - مصر

شخصي

د. هاني اسماعيل ... السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أولا الله يكفيك من شر الأمراض ويرزقك بالصحه والعافيه

ثانيا : يادكتور أنا طول عمري بربي قطط ولا عمري فكرت ولا أعرف شي عن موضوع هذي الديدان ولا عمري أعطيتها أدويه بس هما الحمد لله اغلبهم صحتهم عاديه مش باين عليهم أي ضعف عام ماشاء الله
    - هل ممكن يكونوا مصابين بس لسه حالتهم
    مش خطيره ؟

ثالثا:عندي قط واحد حصلت معاه حاله غريبه إنه أكرمك الله أسترجع الأكل وخرجت منه ماده بيضه لزجه ومعاها دم بس مش عارفه خرجت من فين بزبط من المعده ولا مع البول والبراز اكرمك الله لان الماده لقيتها جمبه بعيد عن الاستفراغ وبعيده عن تراب الفضلات والماده ما فيها غير دم وماده مخاطيه بيضه فقط
    - فياريت لو تكرمت توضحلي ايش ممكن يكون السبب ؟ ممكن يكون مصاب بالديدان ؟

رابعا: انا عندي 7 قطط وأنا لوحدي إللي بأعتني فيهم وفي بعض القطط بيناموا جمبي على السرير لان انا مربيتهم من عمرهم شهرين بس مطعمين أو متلقحين
    - هل التطعيم او التلقيح يكفي ويحميني من العدوى من امراض القطط او الديدان ولا ممكن اكون مصابه ؟
    علما بأنه لا يوجد عندي توعك شديد في صحتي ولله الحمد بس عندي آلام بسيطه متفرقه في جسمي وجنمبي

- هل في أعراض أو تحاليل معينه أطمن بيها على نفسي إني غير مصابه بأي أمراض او ديدان من القطط ؟

- وهل أبداء علاج قططي بالبرنامجين العلاجي والوقائي حسب أعمارهم ؟ لان عندي قطط أقل من سنه وقطط عمرها أكثر من سنتين ولم اعطيهم اي ادويه من قبل بخصوص الديدان

- وهل يضر البرنامج العلاجي على قط غير مصاب بالديدان ؟

ارجو منك انارتي بالاجابات على الاسئله انار الله طريقك في الدارين

وآآآآآآسفه على الإطاله ...

بسم الله الرحمن الرحيم

اهلا اختي الفاضله

1- كما هو مذكور بالموضوع ان جميع الحيوانات التي لا تعطي ادويه ديدان لا بد ان يكون بها ديدان بدون شك .....
    و ليس بالضروره ان تؤدي الديدان الي اعراض مرضيه كبيره اذا انه من المعروف ان الطفييليات بجميع انواها تحاول بقدر الامكان االابقاء علي صحه العائل .. لان حياتها مرهونه بحياه العائل . و قد تكون الاعراض بسيطه جدا لا تزيد الاعراض عن زياده في معدل تساقط الشعر او بعض المشاكل المعويه البسيطه .لكن قد تنقلب الحوال في اي لحظه الي الاسوء اي انها قنبله موقوته . كما انه من الوارد انتقال الدديان الي البشر المخالطين لمزيد من المعلومات يمكن قراءه الموضوع مره اخري بتمعن .

2- بالنسبه للقط المريض فقد يكون السبب من الديدان او اسباب اخر و لا يمكن التاكيد الا بالكشف .

3- التطعيم شيء و دواء الديدان شيء اخر وفي النهايه الاثنان مهمان للغايه لكنهم لا يحمون من جميع الامراض لكن بعضها كما يقللان من الاصابه ببعض الامراض الاخري بشكل غير مباشر فمثلا ادويه الديدان تؤدي لرفع المناعه و تقليل فرصه الاصابه بالفطريات الجلديه و الامراض بصفه عامه الخ .....
    عموما اعطاء التطعيمات و ادويه الدديان بانتظام و تقديم الغذاء الصحي المتوازن و الحمايه من حشرات الشعر يكفي جدا لحمايه قططتك و نفسك من الامراض.

4- لا داعي لعمل تحاليل .. و يمكن اخذ ادويه دديان بشريه من باب الوقايه و الاطمئنان مثل فلوفيرمال اقراص .

5- البرنامج العلاجي واحد لجميع الاعمار و الفرق الوحيد هو الجرعه (حسب الوزن ) اما البرنامج الوقائي يختلف بعض الشيء كما هو مذكور ..
    د. هاني اسماعيل
    القاهره - مصر

شخصي

يادكتور انا اشتريت قط من حوالي اسبوع جبته وهو بيعمل حمام بعد لما خلص لاحظت انه مبهدل نفسه براز ففهمت انه عنده اسهال فبعطيه دواء (استربتوكين) بردك الاسهال مش راضي يقف فلاحظت انه اليوم في البراز بتاعه انه في ديدان بيضاء وصحيه بتتحرك يعني قرفت اوي ومش عارف اعمل ايه ارجعه للراجل ولا اعمل ايه قولي بليز لو انت عندك تليفون ممكن اكلمك وواوصلك وتفهمني لاني قرات علي كثير من المنتديات ومش فاهم شئ ارجوك انا محتاج للافاده بتاعتك بليز ارجو الرد بليز

شخصي

يادكتور هاني ارجو الرد عليا بليز انا ببص دلوقتي علي فتحه الشيرج بتاعت قطي لقيت اليرقات حجات عامله زي حبات السمسم علي الشعر الي عند فتحه الشرج للقط اعمل ايه بليز انا لسه جايب القط ده بقاله اسبوع عنده حوالي سنه وي اشهر وانا لسه مبتدئ في تربيه القطط ولقيت الي انت قولت عليه اليرقات ومصاحبه طبعا بي الاسهال وفيه ديدان اعمل ايه بليز رد عليا

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MOHAMED S مشاهدة المشاركة
    يادكتور هاني ارجو الرد عليا بليز انا ببص دلوقتي علي فتحه الشيرج بتاعت قطي لقيت اليرقات حجات عامله زي حبات السمسم علي الشعر الي عند فتحه الشرج للقط اعمل ايه بليز انا لسه جايب القط ده بقاله اسبوع عنده حوالي سنه وي اشهر وانا لسه مبتدئ في تربيه القطط ولقيت الي انت قولت عليه اليرقات ومصاحبه طبعا بي الاسهال وفيه ديدان اعمل ايه بليز رد عليا
    امر عادي لا يستحق الانزعاج فكل الحيوانات تصاب بالديدان طالما لا يتم اعطائها ادويه مضاده للديدان بانتظام .
    هناك انواع عديده من ادويه الديدان سواء البيطري مثل درونتال drontal catاو الانواع البشري مثل فلوفيرمال اقراص او شراب و طريقه الاستخدام مذكوره بالموضوع .
    بالنسبه للاسهال يتم اعطاء 2 مل ستربتوكين معلق 2-3 مرات يوميا لمده 3 ايام مع تجنب جميع منتجات الالبان في الغذاء و تصويم القط لمده 14 ساعه
    د. هاني اسماعيل
    القاهره - مصر

صفحة 3 من 6 الأولىالأولى 12345 ... الأخيرةالأخيرة