صفحة 1 من 5 123 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 10 من 45

الموضوع: بالله عليكم افيدونى انا اول مره فى موضوع السمك ده

شخصي

افتراضي بالله عليكم افيدونى انا اول مره فى موضوع السمك ده

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
    الاخوه الاعزاء انا قريت المواضيع الجميله الموجوده هنا .......ولكن انا اول مره فى حكايه السمك ده وعايزه ان شاء الله امشى فيها كويس فسئلت واحد قريبى قاللى اجيب الحوض الدورق البلورى علشان اجرب فيه لو نفع اكمل :-) ولو مات السمك يبقى خلاص :-( بس انا حابه الموضوع فبالله عليكم افيدونى اعمل ايه :-? مع العلم ان انتو هنا كاتبين ان الاحواض البلوريه مش حلوه ..طيب اعمل ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

شخصي

افتراضي رد على: بالله عليكم افيدونى انا اول مره فى موضوع السمك ده

مرحبا بك عضوا جديدا في منتدي الأسماك

ونرجوا ان تستفيدي من خبرات اعضاء المنتدي الذين لن يبخلوا عليكي باي معلومات قد تحتاجي اليها

بالنسبة لموضوع البلورة الزجاجية فانا لا احبذها اذا كان المقصد من التربية هو الهواية وحب الأسماك والتعرف علي هذا العالم المثير واما ان كان الموضوع مجرد نوع من انواع الزينة او قطعة ديكور فمن الممكن ان تبدئي ببلورة زجاجية، اما رايي فهو ان تبدئي بحوض صغير مثلا(60*30*40) وانصحك حاليا بوضع بعض اسماك الجولد فيش صغيرة الحجم حتي لا تكون غالية الثمن لأنها اسماك تتحمل البرودة الشديدة في فصل الشتاء القادموايضا زوجان من الكات فيش وزوج من البلاكستوماس الذان يتحملا ن برودة الشتاء ويعتبران اقل الأسماك تعرضا للأمراض في فصل الشتاءبالأضافة لأسماك الكوي وهذه الأسماك لها منظر خلاب والوان كثيرة خلابةأقصد بالطبع اسماك الفانتيل بانواعها المختلفة....
    ثم بعد ذلك يمكنك اقتناء بعض الأسماك الولودة مثل السوردتيل والمولي والجوبي حتي تقومي بتفريخ اسماك صغيرة عندك مما يجعلك تعشقين هذه الهواية اكثر ....وربنا يستر بعد كده!!!! :-D
    [size=x-large]ابو رنا[/size]

كل ابن انثي وان طالت سلامته ****يوما علي آلة حدباء محمول

شخصي

أهلاً بك يا hames وإن شاء الله نسعد بمشاركات أكثر وأكثر لك معنا :-)

أنا من رأي أبو رنا وممكن حتى تبدأي بأحواض اصغر يعني 40 سم أو حتى 30 سم.. فهي لن تكون مكلفة وستكون اسهل في صيانتها عن البلورة ... واحنا معاكي خطوة بخطوة ان شاء الله أياً كان اختيارك :-P

شخصي

انا متشكره جدا على الردود الجميله وان شاء الله حعمل بالنصيحه وحبداء مع حوض 40*30 سم وان شاء الله يشمى كويس
    بس فى سؤال تانى بسيييييط شويه :1- انا عندى قط فى البيت ده حيعمل مشاكل كبيره مع السمك هو نايم على طول وهادى جدا
    2-بالنسبه لو فى حد من الاسكندريه ممكن يقولى احسن واحد اجيب منه الحوض منين
    وكده انا متشكره جداااااااااا ليكوا :-D

شخصي

لا شكر علي واجب ياأخت hames

بالنسبة للقط ما فيش مشكلة بس اهم حاجة الحوض يكون في مكان مثبت جيدا وكمان لازم وضروري يكون له غطاء محكم .

اما بالنسبة لموضوع شراء الحوض فممكن عند اي واحد بتاع زجاج تقوليلة المقاسات وتخليه يعملك حوض بالمقاسات دي ويكون سمك الزجاج من 5أو 6مللي وسعر الزجاج ال5مللي المتر 40جنيه تقريباوال6 مللي
    حوالي 45جنيهوبالنسبة لحوض مساحته كالتالي 40*30*35حيبقي تقريبا610سم

*يعني لو5مللي=0.61*40ج=24.4جنيه+تكلفة اللصق منم 5الي10ج

*ولو6مللي=0.61*45=27.45جنيه+تكلفة اللصق منم 5الي10ج

وبالنسبة لموضوع اسكندرية في الأستاذ خالد ممكن يساعدك كتير

الاشراف الصورة الرمزية SAMYHOK

الاخت الفاضله

مرحبا بك في منتدانا

اكيد البدايه الصحيحه هايكون لها نتائج جيده انشاء الله

انطلقي ونحن معك بعون الله

يظل المرء عالما ماطلب العلم , فأن ظن انه عليم , فقد بدأ جهله
    عندما تقتبس اعمالي , وتنسبها لشخصك , فهذا اعتراف منك , بأنني الافضل

اهلا بك معنا في المنتدي وإن شاء الله نكون عند حسن ظنك. انا من إسكندرية و تحت امرك في اي سؤال وفيه كذا اخ هنا كمان من إسكندرية
    بالنسبة للحوض يمكن فعلاً ان تعمليه عمولة عند واحد بتاع زجاج وممكن تشتريه جاهز من واحد بتاع اسماك زينة (وهو من الباطن حيعمله برضه عند واحد بتاع زجاج او حيجيب الزجاج وحيلزقه هو) المهم طالما الحوض استاندرد مش حاجه شاذه يبقي انصحك تجيبيه جاهز من تاجر اسماك احسن ومش حيكون اغلي كتير (يعني فرق عشرة جنيه ولا حاجه) ولكن فيه ميزة لذلك وهو انك ممكن تفصلي في الحوض و معاه الحاجات التانية كمان (الفلتر ، السمك، الجرش ....الخ) .طبعاً لازم تبقي عارفه متوسط اسعار الحاجات دي (اقرأي المقال بتاع سامي سالم "قائمه بأسعار مستلزمات تربية اسماك الزينه "
    وانا ارشح ليكي محل موجود تحت نادي الواي (الشبان المسيحيين) في الشاطبي واسم البائع "مصطفي محمود" وانا قارنت الحوض الي انا عاملته بنفسي مع الحوض الي هو كان حيعملهولي ولقيت سعره قريب جداً يعني ازيد حاجه بسيطه. كمان هو عنده كل المستلزمات بأسعار مناسبة.
    ولكن انصحك تعملي الحوض الأول وتجيبي اجهزته وتشغليه لمدة اسبوع بدون سمك الأول
    ده من واقع خبرتي وعلي كل حال فيه مشاركة بدليل كامل لكل تجار الأسماك في الإسكندرية لو عايزه تطلعي عليه

وانا تحت امرك في اي سؤال
    كابتن هادوك

hames ارجو ان اكون اقدر افيدك فى توفير بيئة جيدة فى حوضك الى هتعملية ان شاء الله
    معلومات ضرورية لتوفير الصحة الجيدة للأسماك :

أولا البيئة :

1- لا تجعل الحوض يزدحم أكثر من اللازم حيث أن أي أمراض تنتشر سريعا في الزحام .
    2- لا تضع السمك الكبير مع الصغير بدون زيادة النباتات التي توفر الأمان للصغار .
    3- لا تضع تغذية أكثر من اللازم لأن الطعام المتراكم يحدث تلوثا .
    4- لا تجعل الطعام أقل من اللازم لأن هذا يؤدي إلى تضرر الأسماك بسبب الجوع وتكون عرضة للمرض .
    5- استخدام الطعام المحدد والتأكد من صلاحيته كي يكون محتفظا بالفيتامينات .
    6- عدم التدخين بجوار الحوض لأنه يدخل السموم للحوض عن طريق موتور الهواء ويؤدي إلى ذوبانها في الماء وكذلك للدهانات ذات الرائحة النفاذة أو رش مبيدات في نفس الحجرة .
    7- احتفظ بالفلتر نظيفا وغير المياه با
    ثانيا : محتويات الحوض الحية :

1- عند شراء الأسماك تأكد من مصدرها وانها سليمة قيل أن تضمها إلى الحوض الخاص بك .
    2- اختر النباتات الخالية من البيض الصغير أو أي كائنات صغيرة ويجب تطهيرها جيدا قبل وضعها في الحوض في محلول برمنجنات البوتاسيوم ( نصف جرام لكل لتر ماء ) وتضاف ملعقة صغيرة من المحلول إلى كل 10 لتر من ماء الحوض .
    3- إبعاد السمكة المريضة فورا وبأسرع ما يمكن .

العلاج :

1- تابع الأسماك المعالجة عن قرب بقدر المستطاع حتى تتجنب السمكة الجرعات الزائدة أكثر من اللازم .
    2- بعض طرق العلاج تؤثر على النبات بالحوض وتتأثر بالإضاءة ، لذلك يفضل نقل الأسماك المريضة من الأحواض الرئيسية إن أمكن إلى حوض خاص به نباتات بلاستيك .
    3- بعض العلاج يتطلب مستوى معين من الأكسجين لذلك يفضل زيادة التهوية خلال العلاج.
    4- أثناء العلاج يجب إزالة الكربون المستخدم في الفلتر لأن بعض أنواع الأدوية المستخدمة مثل النوع المستخدم في القضاء على القواقع ، كما لا ينصح باستخدام أي أدوية للقضاء على القواقع في المياه لأنه عند موتها داخل الحصى تتعفن أجسامها وتسبب تسمم للمياه في حين لو تركت وكانت بأعداد قليلة فإنها تتولى التقاط فضلات الطعام وتتغذى عليها .
    5- عند إصابة الأسماك بالإمساك وظهور البراز في هيئة خيط طويل يخرج من السمكة فيجب إضافة ملعقة صغير من ملح سلفات المغنسيوم إلى الحوض المتوسط كل أربعة اسابيع تقريبا مع زيادة التغذية الحية .
    6- في حالة الإصابة الناتجة من الفطريات مثل الذي يصيب الفم أو مرض القطن المندوف فيفضل نقل الأسماك إلى حوض آخر للعلاج ، ويضاف إلى كل 4 لتر ماء 20 نقطة ميكروكروم ويطهر مكان الجروح على الأسماك بمحلول ( 1 % ثاني كرومات البوتاسيوم ) باستخدام قطنة مبللة من المحلول ، وعند علاج مرض تآكل الزعانف فيجب إزالة الأجزاء المصابة وتطهيرها بالميكروكروم .
    7- عند الإصابة بالديدان الخطافية فيجب إزالة الديدان من على الأسماك بملقط ويطهر مكانها بمحلول ميكروكروم .
    8- عند الإصابة بديدان الجلد أو القمل حيث انها لا ترى بالعين ولذلك توضع الأسماك في حمام مائي مذاب فيه ملح رشيدي
    ( 2 ملعقة كبيرة لكل لتر ماء ) وتوضع السمكة لمدة ربع ساعة يوميا و5 دقائق في حالة القمل .
    9- يجب الوقاية من الكائنات المفترسة والحشرات التي يمكن أن تنتقل إلى الحوض عن طريق النباتات أو الغذاء الحي المستعمل ، ولذلك يجب تخليص الحوض من الحشرات وأطوارها وغسل النباتات والغذاء الحي جيدا .
    ارجو انا اكون افتكم بمعلوماتى
    ويا ريت نسمع ردود حلوة
    $$$$$$$$$$$$(((((((((هانى الحوتى ))))))))))))&&&&&&&&&&&&

اله ينور عليك يا midoo وجزاك الله خيراً عنا لقوله "بلغوا عني ولو بأية "...بس ايه علاقة الحديث بالموضوع ؟؟ :-? :-? :-?
    كابتن هادوك

شخصي

رد جميييييل جدا يا أستاذ هاني

ومفيد جدا لصديقتنا المبتدئة بس المهم بقي هي تسمع الكلام الحلو ده وتحاول تنفذه وساعتها حتبقي محترفه مش مبتدئة....

صفحة 1 من 5 123 ... الأخيرةالأخيرة