النتائج 1 إلى 2 من 2

الموضوع: استشارة بخصوص سخان ثرموستات لحوض سمك لضبط الحرارة وترمومتر جيد

شخصي

افتراضي استشارة بخصوص سخان ثرموستات لحوض سمك لضبط الحرارة وترمومتر جيد

السلام عليكم
    طبعا انا لسه باديء في مجال تربية اسماك الزينة والحوض في غرفة رغم اننا في الصيف الا درجة حرارتها متقلبه بليل باردة نوعا ما وبالنهار معقوله ومحتاج اثبت الدرجة بسخان جيد لكن سمعت اسعار خيالية الفرنساوي ٢٥٠ جنية واظن البائع شره ! الترمومتر اللي عندي رخيص اللي هو الزئبق وفي لون اخضر ان ارتفع المؤشر عن اللون خطر وان انخفض خطر والحرارة متأرجحة عندي ولا اعلم مدى دقته لانه انكسر ولم يتبقى سوى انبوب الزئبق والمؤشر فلو كان سليم تنصحوني اشترية ؟

بخصوص السهان الثرموثتات اللي بيظبط تلقائي شاهدت واحد فيشته تحتاج قطعة كونفرتر ودي مش مشكلة لكي اوصله بالكهرباء ويقول انه فيتنامي لكن مكتوب صيني لانه جي تهريب وعشان الجمارك لكن الحق يقال تقفيله عجبني وثقيل ويبدو انه خامته جيده مكتوب عليه ٢٠٠ وات

انا حوضي ابعاده عي الطول ٧٠ سنتيمتر في ارتفاع ٤٠ في عرض ٣٥
    واسمع ان عشان تجيب سخان لازم تحسب عدد الليترات بطريقة معينه وتقسمها على ١٠٠٠ جربتها كان الناتج ٩٢ لتر طبعا لو مليته للاخر ومستحيل يحصل عشان الضغط وقفذ الاسماك فسايب ٢٠ ٪‏ فاضي يعني عدد اللترات ممكن يكون ٨٧ او ٨٥ لتر ايه السخان المناسب بالوات عشان اشترية ؟

الترمومتر لو سمحتم الديجيتال سعره كام ؟

وتنصحوني بيه ولا اللي شكله زي الساعة ؟

ملاحظة الدنيا ملخبطه وفي ناس بتكتب اي كلام على المنتحات وبتطلع مضروبه احيانا انا من المنصورة وفي محل شهير هناك بس اسعاره غاليه ولا داعي ذكر اسمه بيقول السخان الثرموستات الصيني ممكن يقلل درجتين او يزود درجتين اما الفرنسي لا ومره يقول فرنسي ومره يقول اوروبي فحسيت ان في شيء مش مظبوط وكل شخص عنده حاجه الوقت بيضرب تمنها في ٤ اضعاف ! بسبب ارتفاع الدولار الشماعة اللي دايما يعلقوا عليها سبب رفع السعر

اتمنى الخبراء الافادة في اسرع وقت ممكن لعدم انتظام حرارة الغرفة عندي فتنزل درجتين وتعلو درجتين ده بالتسبة للزئبق المكسور

مشرف عام الصورة الرمزية د. هاني اسماعيل

السخان المناسب اذا كان بثريموستات يكون في حدود75- 100 وات .
    و لا داعي لسخان خلال فصل الصيف نهائيا و لا يوجد مشكله من تباين درجات الحراره بين النهار و الليل فهذا هو الطبيعي في البيئه الطبيعيه
    مع العلم بان بعض انواع الاسماك لا تحتاج لسخان بالشتاء مثل الجولد فيش (الفانتيل و الكوي الخ )
    درجه الحراره المناسبه لاغلب الاسماك تترواح بين 20-28 درجه
    الانواع الكوري هي الاكثر توافرا و كفائه
    د. هاني اسماعيل
    القاهره - مصر

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع