المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : تابع عندي مشكلة كبيرة في الهامستر الرجاء الإهتمام و الإجابة

darkmastermadmoon
21-08-2005, 02:09 PM
انا عندي هامستر باندا عمرها تقريباُ سنة إلى سنة ونصف هي ولدت قبل كدة مرتين بس كل مرة تولد فيها تاكل أولادها انا شلت واحدة منها بالعافية وبعدين رجعتها لها علشان ترضعها والآن عمر بنتها حوالي أربعة أشهر، بعدين حطيتها علشان تتزاوج ثاني مع الهامستر الذكر ، إتزاوجت معاه بس ما حملت ومن بعدها وهي تنزل مادة مثل القطران الأسود كميته شوية كثيرة بلاقيه على الحديد بتاع القفص وعلى فروها وصارت عدوانية أي أحد من الهامستر يدخل عندها تعضة وتهاجمة حتى بنتها ، المرة الأولى إتزاوجت من حوالي شهرين وبعدها بدأت المشكلة وما توقفت إلا من اسبوعين، بعد ما اكلتها زعتر فحاولت ازاوجا ثاني مع الهامستر الذكر في تاريخ 10 أغسطس فرجعت لها المشكلة ثاني

darkmastermadmoon
21-08-2005, 02:10 PM
أرجوكم ردوا عليا لان المرة اللي فاتت بدات تبقى ضعيفة شوية وما تتحرك مثل عادتها ومش عاوزاها تتعب ثاني

alaa ahmed
22-08-2005, 12:16 AM
السلام عليكم ...............
انا حزينة على الهامستر ولكن من الطبيعى اخذها الى عياده بيطرية حتى يعرف الطبيب ماهذه المادة السوداء التى تفرزها .
اتمنى ان اعرف ماهذه الحاله وما علاجها :-?
الاء احمد

Tiger_eyes
22-08-2005, 12:22 AM
سلام الآء
ان شاء الله احد من الاعضاء يرد علي سؤالك و الف سلامة للهامستر بتاعتك :-)

Vet Mitcho
22-08-2005, 02:09 AM
السلام عليكم
معلش ليا عندك حبة اسئلة عشان الصورة توضح اكتر
هل الهامستر بتاعتك حجم بطنها كبر عن المعتاد اي هل لاحظت عليها حمل اخر مرة ولم تولد؟
هل هي حاليا بتقبل اي ذكر ام لسه مش بتقبل؟
هل حلماتها تبدو ممتلئة باللبن؟
هل هناك اي اعراض اخري على الهمستر غير هذة الافرازات وعدم الولادة؟

ملحوظة: فترة انتاج الهامستر Breeding life حوالي السنة بعدها الهامستر الانثي بتكون كبرت في السن ومش قادرة على الانجاب تاني :-)

[ تم التعديل بواسطة Vet Mitcho في 2005/8/22 2:11 ]

[ تم التعديل بواسطة Vet Mitcho في 2005/8/22 2:12 ]

darkmastermadmoon
22-08-2005, 02:12 PM
لاحظت أنه حجم بطنها كبر شوية بش هي عادتاً مايبيّن عليها حمل لانها تخينة شوي وأمس تقبلت الذكر وإتزاوجت معاه بس مش عارفة كيف أعرف إذا إذا حلمتها ممتلئة بالحليب ، عموماً انا بأحاول إنها تتزاوج لان الذكر اللي عندي كمان شكله كبير في السن لكن شكله حلو وشعره طويل كثير وبحاول انهم يخلفوا هامستر تجمع ما بين الشكلين مع العلم انها عندي منها نونو عمرها أربعة أشهر واحدة بس لإنها بتاكل عيالها فهل النونو ممكن يكون سلالتها مثل أبوها أو أمها في حال الأم مش ح تولد ثاني مع العلم انه الننونو مش مثل أمها ولا أبوها

rakan
07-03-2006, 07:06 AM
انشالله افيدك في بعض المعلومات اللي انا اعرفها ...
انا اعرف ان الهامستر لمن تولد لازم ماتمسك اولاده لمدة اسبوعين او ثلاث لأنها احتمال تأكلهم عشانها خايفه عليهم
(حظ موفق لكم جميعا) -ارجوا ان اكون افدتك بشيء