المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : ممكن مساعدة لقطتى ضرورى لو سمحتم

m0stafa
14-11-2004, 07:32 PM
انا عندى قطة سيامى عمرها شهرين تقريبا .
و ظهر فجأة تساقط شعر اذنها ووجود قشور مكان التساقط .. وفى منطقة الانف ايضا. وللاسف مفيش اى دكتور بيطرى .. واحنا كمان فى العيد..
هو اكيد مرض طفيايات او جرب ..و للاسف مش عارف اعمل ايه حطيت لها مكان القشور جلسرين وبعدها ميكروكروم بس مفيش فايدة وصعب جدا اني الاقي دكتور بيطري ..ممكن حد يوصفلي العلاج ضروري لان حالتها بتسوء وخايف الميكروب ينتشر في كل جسمها ...ارجو الرد سريعا ووصف العلاج لكي اشترية فورا لانقذ قطتى.. مع العلم انى اطعمعا سمك مسلوق كل يوم.. ارجو الافادة لو سمحتم ... وعيد مبارك

م/ هيمن
15-11-2004, 08:54 AM
والله يا اخى انا جربت كتير من الحاجلت بس ما نفعت معايا

تخيل ايه بس اللى نفع معايا شامبوا اسمة هيد اند شولدر
الخاص بازاله القرة غسلة ماكن تساقط العر جيدة بكثرة بالشامبوا يجى ثلاث مرات والله بعد يومين صارت زى الفل والحمد لله ما جاء هذا مرة ثانية والحمد لله

m0stafa
16-11-2004, 04:08 AM
انا متشكر جدا يا م/هيمن على المساعدة ... و انشاء الله خير
.. وسوف اطلعكم على اى جديد
شكرا تانى

Missing Icy
18-11-2004, 02:13 AM
مممم الباش مهندس يجازف في تجربة شامبو الانسان على قطتة, في غالب الاحيان النتائج مرضية وممتازه لكن من ناحية اخرى يمكنها ان تسبب هيجان والم عند الحيوان.
لكن اعتقد ان القشور الي يتكلم عليها الاخ مصطفى ليست قشر الشعر الذي ينتشر بكل الجسم بل كما وضح انه بمكان محدد, واعتقد ان من المفترض اخذ عينة من القشور ومعرفة نوعها ووصف العلاج المناسب من قبل البيطري.

وبما انه يصعب الوصول للبيطري فمن الممكن العمل بنصيحة المهندس ايمن او كما ستفعل بستي جوي وقريسي (الله يذكرها بالخير اشتقنا لها) ان تستخدم الحناء.

م/ هيمن
18-11-2004, 02:21 AM
والله انا كان عندى نفس الاعراض بالضبط
والحمد لله جابت نتيجة كويسة اوى والحمد لله ما فى شىء من ساعتها وانا على فكرة بحمى قطتى علطول بهذا الشامبوا ما عادا راسها بستعمل شامبوا اطفال

Missing Icy
18-11-2004, 02:36 AM
لا ضرر في استخدام شامبو الانسان اذا لم يسبب مشاكل للقطة, لكن الحيوانات عموما تحتاج شامبو ذو تركيبة كيميائية ابسط من الانسان, وعليك مراعات شطف الحيوان جيدا حتى لا تبتعل الشامبو الذي سيكون بمثابة السم لها كون القطط تلعق نفسها باستمرار.

البعض يقول ان استخدام شامبو قوي المفعول غير مخصص للحيوانات يتسبب في تلف الشعر وكثرة تساقطة على المدى البعيد.
اختي تستخدم هيد اند شولدرز على قطتها لان رائحة الشامبو المستحسنه تضل فترة اطول :-D

m0stafa
18-11-2004, 04:18 AM
انا متشكر يا جماعة بس اخيرا لقيت دكتور و رحتله. طاع القطة عندها جرب وزايد شوية.. بس الحمد لله الدكتور اعطاها 3 حقن تحصين.. واعطانى مطهر لاضعة على الاماكن المصابة وهى الاذن والانف.. بس فى حاجة انا قلقان منها .. هو الشعر الى وقع من اذنها وبقى جزء كبير من اذنها من غير شعر .. هل سينمو شعر جديد؟؟ لانه بصراحة مش باين .. زى ماهية... 3 ايام دلوقتى , ولا شعر ولا حاجة ,,
فى حد من الاساتذة عنده فكرة؟