المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : حكايتي مع التسمم ( toxicity )



dr_valantinoo
11-03-2008, 08:54 PM
بسم الله وكفي والسلام علي من اتبع الهدي
اما بعد
- التسمم الشائع في منطقتي هو التسمم بسموم ديدان القطن والمواد الفعالة في هذه الادوية organophosphorous compound ( OPC) المركبات الفسفورية

ويكون السبب غالبا من جهل الفلاح انه يستخدم هذه المركبات للقضاء علي القمل او القراد من علي الحيوان
* لدرجة ان فلاح اشتري مني مبيد للطفيليات الخارجية غير سام ( دلتا مثرين ) ولكنه خاف منه ورش العجل فليت لدرجة حدوث تسمم بالعجل
او ياكل الحيوان من نبات قد تم رشه بالمبيد
او يشم الهواء المحمل بالمبيد

نستكمل غدا

dr_valantinoo
11-03-2008, 10:26 PM
في هذه الحالة التي احكي لكم عنها قام الفلاح وهو فلاح من فلاحين اليومين دول - يعني فلاح متعلم - وهو مدرس وكان عنده جاموسه وفحله - والفحلة هي بنت الجاموسه التي لم تستكمل تغيير جميع اسنانها اللبنية - وقام بسكب المبيد الحشري الزراعي لدودة القطن المركز عليهم مباشرة ودعكهم بالقش

الاعراض :
* طبعا الاعراض واحدة في الابقار والجاموس
1- نزول الريالة salivation بكرة وهي تبتدئ بالتنقيط الزائد عن الطبيعي - لان الطبيعي ان الحيوان اناء الاجترار يقع من فمه قطرات ماء علي الارض ولكن هذه تعمل بقعه علي الارض بقعة كبيرة ثم تكون ريالة متواصلة مثل الحبال robby salivation
2- قد يحدث ارتفاع في درجة الحرارة درجة واحدة مئوية
3- انتفاخ يظهر في الحيوان
4- طبعا انا نسيت اول حاجة وهي ان الحيوان يقطع الاكل
5- قد يحدث اسهال في الحيوان
6- ينهج الحيوان
7- في الحالات المتاخرة ينام الحيوان في الارض

dr_valantinoo
13-03-2008, 02:19 AM
التشخيص :
- الفلاح يخبرك عن غسلهم بالمبيد الزراعي القاتل
- الاعراض
- حدقة العين ( ودي كلام صعب خاصة لو الحالة دي جت في حيوان بالليل )
- بالعربي كده الحالة دي بتتكلم بتقولك ان عندي تسمم

نستكمل بعدين

dr_valantinoo
13-03-2008, 02:24 AM
العلاج :
* طبعا الصغير قبل الكبير يعرف ان علاج التسمم هو الاتروبين وان اختلفت الطرق في تطبيقه وانا هنا طبعا انا بتكلم عن الاتروبين البيطري 1% وليس البشري 0.1% لان واحد ملليتر من الاتروبين البيطري مكافئ لـ 10 ملليتر من الاتروبين البشري طبعا هذا خلافا للسعر
اولا: انا هتكلم عن طريقتي وبعدين احكيلكم عن باقي الطرق وعلي راي المثل كل شيخ وله طريقة
- طبعا اول شئ هو التخلصض من باقي السم
* من علي الجلد : بالغسيل بالماء والصابون او الماء واي منظف غسيل جيد
* من المعدة والكرش : باعطاء زيت بارفين او حتي زيت طبيخ حسب المتواجد او ملح انجليزي 1ك لو امكن عمل حقنه شرجية يكون جيد جدا
* من الرئة : ( ودي طبعا مش عندنا في بيطري في الفيلد ولكن يمكن في عيادات الحيوانات الاليفة وان كنت استبعد ان احد من اصحاب الحيوانات الاليفة سيغسل بدواء زراعي ) وطبعا ده باعطاء تنفس صناعي
- يحقن 20 ملليتر ( سنتيمتر مكعب ) في العضل ويتم تقليل الكمية الي النصف كل ساعة او ساعة ونصف الي 10 ملليتر ثم بعد ساعة ونصف 5 ملليتر
- لو تواجد انتفاخ يفضل اعطاء اي دواء للانتفاخ مثل الدايمثيكون او زيت البرافيين مع تمشية الحيوان 10 دقائق ثم راحة 5 دقائق وتمشيته 10 دقائق اخري

dr_valantinoo
13-03-2008, 02:26 AM
* الطرق الاخري لاعطاء الاتروبين :
. يفضل بعض الاطباء البيطريين اعطاء 5سم اتروبين عضل و5 سم تحت الجلد و5سم وريد وان كنت اخاف جدا من اعطاء الاتروبين البيطري بالوريد لان طبعا احنا عارفين نقاء purity بتاعة الادوية البيطري انها مش جيدة المراعاه
. البعض يفضل اعطاء الاتروبين في المحاليل الوريدية ولي عليها نفس التعليق
. الشركة بتقول 0.1 سم علي كل كيلو جرام من وزن الحيوان يعني لو حيوان 300كجم يحتاج 30سم وتنصح الشركة باستخدامه تحت الجلد ( انا بتكلم عن شركة ادويا Adwia المصرية )

نستكمل فيما بعد بالملاحظات

dr_valantinoo
13-03-2008, 02:31 AM
الملاحظات ( وهي من وجهة نظري اهم من اي شئ ):
- لا تعتقد ان التسمم هي حالة بتاعة ساعتين وتنسها لان في بعض حالات تسمم ممكن تبقي لمدة شهرين delayed toxicity وهذه معلومة من كتاب دوجلاس بلد وهو مرجع كبير في امراض الباطنه والمعدية
- لا تنزعج من حالة التسمم لانها لو في الاول وطبقت العلاج اللازم ستشفي باذن الله وان قدر لها الله الذبح او الموت فليس بيدك شئ
- حالة التسمم هي حالة شديدة جدا علي الحيوان لدرجة انه بعد ان يتعالج منها غالبا ما يظهر عليه جميع الامراض المستخبية مثل طفيليات الدم
- حالة التسمم هي من الحالات التي ترفع من شانك كطبيب بيطري وسمعتك في مجال عملك بين الفلاحين علي الرغم من انها حالة بسيطة وعلاجها سهل لان في الغالب معظم القرية تعرف بان حيوانات ( بهايم ) فلان اتسممت فلا تخسرها
- في علاج اخر يسمي الاوكسيم ولكني قرات فقط عنه ولا اعرف له مستحضرات او جرعات او طريقة استعمال
- لا تكثف من جرعات الاتروبين لان فيه حاجة اسمها Atropinization او التشبع بالاتروبين ويكون الحيوان فيها خامل وهذا يحدث مع زيداة الجرعات بالاتروبين ولكن لا تقلق منها ايضا لانها يمكن التخلص منها عن طريق تركيب 3 او 4 زجاجة من التغذية الوريدية او المحلول الملحي كغسيل للدم
- لا تنزعج اذا لم يتبول الحيوان او اذا لم يتبرز واذا وجدت صاحب الحالة منزعج يكفي علبة ( 3 امبولات ) لاسكس او فورسميد حقن بالعضل او الوريد وبعد نصف ساعة ستري شلالات المياه وطبعا البراز حله مع الحقنة الشرجية ( 6 لتر ماء دافئ + كوبين صابون سائل او منظف سائل مل البريل +كوبين زيت بارفين او طبيخ ) وكله البراز اللي جوه هيطلع طبعا جرعات الحقن بالنسبة للاحجام الكبيرة
- لو حدث مغص نحقن 3 اميولات بسكوبان كمبوزيتم بالوريد ببطء او بالعضل وخلا دقائق سيختفي المغص لو وجد انتفاخ يفضل استخدام البسكوبان بعد زوال الانتفاخ او بعد اعطاء دواء الانتفاخ

dr.basma
17-01-2010, 08:27 AM
ربنا يبارك فيك يا دكتور ويزيدك من فضله

استفدت كثيييييييرا

جزاك الله خيرا