المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : لماذا تصاب الارانب بالشلل؟؟؟

كوكي
29-01-2006, 03:39 AM
ما هي اسباب اصابة الارانب بالشلل وهل يكفي سقوط الارنب من مكان متوسط الارتفاع لاصابته بالشلل؟
لقد اصيب احد الارانب لدي بالشلل حيث ضل راقدا على ظهره بدون حراك فلم يستطع تحريك اي شئ من جسمه سوى عينيه ثم توفي ولحق به صاحبه بنفس الاعراض بعد اسبوع واحد فقط ولا ادري ما هو السبب؟؟؟؟؟

هانى محمد امين
30-01-2006, 07:52 PM
الاخ الفاضل
تلاحظ هذه الحالة عند سقوط الارنب من القفص او التداول الخاطى او الارتطام بالقفص نتيجة الخوف الشديد او عند هروب الانثى من الذكر اثناء التلقيح او عند وضع ذكور معا فى قفص واحد هذه العوامل تؤدى الى كسر فى الفقرات القطنية ويشاهد الارنب وهو لا يستطيع المشى والحركة على ارجله الخلفية ويجر نصفه الخلفى وعدم التحكم فى التبول ويلاحظ نزول البول من الارنب بمجرد حمل الارنب واسه لاعلى ويجب تفريق الشلل النصفى عن الاصابة بالكساح حيث تلتوى الارجل الخلفية للخارج فى حالة الاصاببة بالكساح.

Halaegitto
31-12-2006, 01:51 AM
سلام عليكم و رحمة الله و بركاته
شكرا جزيلا على المعلومات و لهجرة مستشاري الفني في الحالات دي احب الجأ اليكم لثقتي في الموقع و رواده الخبراء
انا كمان حصل معايا لسه امبارح الحكايه دي و فعلا كانت ام و حامل بس لقيت فجأه في يومين بس النص السفلي توقف عن الحركه و احدي القدمين فيها عن المفصل كده تضخم في العظم مع العلم انها لا وقعت ولا اي حاجه ولا حتي اتزنقت في القفص و لقيتها بتطلع في الروح النهارده و ماتت
اي حل المشكله دي مستقبلا و ايه السبب بالظبط ؟؟؟
و حاجه دينيه بقه هل ادبحها لما الاقيها بطلع في الروح كده؟؟ و تتاكل و لا ارميها؟؟ ولا اسيبها تموت لوحدها؟؟
مع العلم اني اديتها جرعه كالديماج و فيتامين اضافي
جزاكم الله خيرا
عيد سعيد عليكم :-)

مستربابيون
31-12-2006, 10:31 PM
بالنسبه للاخ كوكي
قد يسبب السقوط امن مكان متوسط الارتفاع الشلل الذي سببه تجمع دموي علي عصب فيؤد الي الشلل
اما بالنسبه للاخت هاله
فما حدث عندها هو عدم السقوط من مكان متوسط الارتفاع ولكن الام عشار وحدث لها شلل نصفي وهذا سببه التهاب في الاغشيه المبطنه للمخ وهو مرض معدي خلي بالك يجب تطهير المكان جيدا
سبب الالتهاب ايه
فيرس يهاجم المخ ياتي في حالات ضعف المناعه عند الولاده وفي الاطفال وفي الحمل ومنتشر في الارانب في الحمل وخاصه فتره الشتاء بسبب نزلات البرد
وعلي ما اعتقد كانت ارنبتك مصابه بالبرد
لذا لزم تطهير المكان جيدا اعطاء مضاد حيوي طول المفعول
ومحاوله القضاء علي الامراض
تجنب نزلات البرد
قد يعدي البشر لذا لزم حرق الذبل
مهندس / بهاء عبد الصادق

Halaegitto
01-01-2007, 12:38 AM
شكرا للاخ المهندس بهاء عبد الصادق
بس تفتكر ما بين يوم و ليله ممكن يحدث ده؟ و اعتقد انها لم يكن عندها برد على الاطلاق
عموما ميرسي للأفاده و المعلومات الجديده بالنسبه ليه
و يا ريت اعضاء المنتدي الخبراء يفيدونا ما هى الامراض التي تصيب الارانب و تنتقل للأنسان و كيفيه الوقايه و كيفيه العلاج للأرانب و الانسان طبعا
و لو النسان اتصاب ايه الاعراض يعني يعرف ازاي انه انصاب؟؟
عيدكم مبارك و سعيد :-)

gem1970
01-01-2007, 11:51 AM
السلام عليكم

كل عام وانتم بخير

سؤالى لمستر بابيون

هل حاله الشلل هذه تعتبر ليستيريا؟

ولك جزيل الشكر

بليغ
01-01-2007, 04:34 PM
بسم الله
هناك احتمالات متعددة للاصابة بالشلل لكن الاكثرها حدوثا الناجمة عن نقص الكالسيوم خاصة مع تكرار الشلل فى عدة حالات
نقص الكالسيوم بالجسم يؤدى الى سحب الكالسيوم من العظم خاصة عند الرضاعة وعند الحمل لان فى هاتين الفترتين تزداد الحاجة للكالسيوم لتكوين اللبن وتكوين عظام الجنين على الترتيب
لذا ينصح دائما بحقن كال دى ماج عند تأكد الجس للعشار ( تكوين عظام الجنين ) وبعد الولادة مباشرتا ( لزيادة ادرار اللبن )
نقص الكالسيوم وبالتالى سحبه من العظام يؤدى لهشاشة العظام فيفتح المجال لسهولة حدوث كسور بالعمود الفقرى او الارجل لآى حركة مفاجئة او وقوع من مكان قليل الارتفاع او التشاجر مع ارنبة اخرى
المشاكل الناتجة عن الشلل لا علاقة لها بجودة اللحم وبالتالى يمكن اكلها بأمان طالما لا يوجد مرض اخر

Halaegitto
01-01-2007, 05:01 PM
شكرا للمعلومات القيمه و لكني لا زلت لم اجد الرد على باقي تساؤلاتي
عيدكم سعيد و مبارك
:-)

hassan_mohamed21
02-01-2007, 01:36 PM
حدث معى نفس مشكلتك امام عينى
ام كانت على وشك الولادة و كانت تخرج و تدخل بيت الوالدة بسرعة جدا مرات متلاحقة و اصدمت باللسلك و حدث لها شلل فورا امام عينى
تقريبا دى نفس المشكلة اللى حصلت عندك

osamaet
02-01-2007, 02:04 PM
الاخت الكريمة
بخصوص امراض الارانب التى تنقل للانسان فانا عن تجربة هى الجرب ويظهر فى منطقة البطن للانسان ولكن ينتهى بمجرد دهانة بأكتومثرين
وعندى معلومات قديمة عن خطورة الحيوانات ذات الفراء با النسبة للسيدات الحوامل وخاصة فى الاشهر الاولى الثلاثة للحمل واللة اعلم
كما عرفت هنا بخطورة اللستريديا على السيدات الحوامل

Halaegitto
02-01-2007, 08:41 PM
[/color[color=BF0000]]سلام عليكم و رحمة الله و بركاته
و الله يا جماعه لازلت في حيره من امري و ازددت رعبا من كون ممكن الانسان يصاب بامراض من الارانب دون علمه و لو حتى بالاعراض و طريقه الحماية و خصوصا لما يكون هناك صغار بالمكان او حد كبير في السن
من خوفي من الحكايه اللي حصلت دفنت الارنبه اللي ماتت و كل الذبل الناتج من البطاريات و عقمت ببيتادين و سيفون و صابون بس برضه لسه مفيش اطمئنان للجهل بالامراض التي تصيب الانسان و مدي خطورتها و خصوصا لللأطفال و السن المتقدم. لدرجه اني بفكر جديا انهي المشروع حتى اتعلم اكتر و اكون جاهزه لده
و لا زلت في انتظار اهل الخبره يفيدونا باسرع وقت ممكن
جزاكم الله خيرا عنا جميعا
عيدكم سعيد مبارك

محمد0777
02-01-2007, 11:18 PM
م . هالة
هذه الحالة قد تكون بسبب صدمة عصبية أصابت الأرنب بسبب خوف أوهياج أو بسبب سن حقنة طالت العظم وهذا وارد جدا ....
أ. محمد

Halaegitto
02-01-2007, 11:51 PM
جزاك الله خيرا يا أ/ محمد و الله ممكن لأني كنت قبلها بيوم مديها حقنه و مكنتش ملكاها كويس من الاجهاد و السقعه الحقيقه جايز اكون محسيتش بسن الابره
جزاك الله خيرا
عيد سعيد مبارك

مستربابيون
04-01-2007, 03:22 AM
حاله الشلل هذه تعتبر لستريا قد تعتبر انا الان لم اري الارانب بس الاحتمالات كلها لا بد ان توضع في الاعتبار وان تعالج
يعني لما اقول شلل لازم يوضع في الاعتبار السقوط من مكان
العصبيه للام اثناء الحمل او الولاده واحتمال تخبطها في بيت الولد في فتحه بيت الولد
اللستريا الفيرس الذي يصيب الاغشيه المبطنه للمخ

shiko2004
04-01-2007, 07:12 AM
اوعى يا هالة تصفى المشروع مش هتكتسبى الخبرة اللى بالممارسة العملية

Halaegitto
04-01-2007, 02:24 PM
سلام عليكم
شكرا يا اخي شيكو على الدعم المعنوي
و شكرا للمهندس بهاء و لكن لم تذكر ما الحل؟؟ و كيف اتأكد من كونها ليستريا؟؟ و ما ضررها على الانسان و الاعراض لها على الانسان و شكرا للأهتمام
عموما انا اديت الارانب كلها ط.م هل هذا كافي ؟؟
تحياتي

mona64
04-01-2007, 07:43 PM
بسم الله الرحمن الرحيم
الاخت الكريمة
واضح ان حضرتك حقنتى الارنبة فى مكان الاعصاب وهذا هو السبب فى حدوث الشلل للارنبة ودائما ننصح بالحقن تحت جلد الرقبة لاان يصل الى العظم لان هذا ماحدث معى فى بداية مشروعى حقنت الذكر فى مكان الاعصاب فاصيب بالشلل فى اقل من دقيقة ولم تفلح معه الاملاح والا المضادات حتى توفى
مدام منى

Halaegitto
05-01-2007, 02:03 AM
سلام عليكم
شكرا يا د. مني على الرد طمنتيني بس لسه عندي برضه قلق من حكاية اللستريا دي و ضررها على الانسان و اعراض الامراض المختلفه على الانسان اللي بتنتقله من الارانب و دي فعلا مخلياني افكر جديا في التخلص من الارانب كلها
مع تحياتي و تقديري

osamaet
05-01-2007, 03:01 AM
الاخت الكريمة
لاداعى للتسرع والتخلص من الارانب انا وزوجتى واطفالى نتواجد فى لعنبر معظم الاوقات ولا يوجد اى ضرر من اكثر من سنتين واللستريديا ممكن معرفتها با التشريح
فى الطب البطرى ويكفى التخلص من الارنب المصاب بذبحة ودفنة وتطهير المكان اما الجرب فا الدهانات لمنطقة المصابة كافية وليس اكثر من رغبة فى الهرش بمنطقة البطن
ولاداعى للفزع وربنا يوفقك

Halaegitto
05-01-2007, 03:17 AM
سلام عليكم
شكرا للأخ الكريم بس ايه غير التشريح ممكن اعرف منه؟؟ و كمان حكاية الدبح دي صعب مش كده يبقي التلوث اكتر؟؟؟
و بيني و بينك لجهلي بما تسببه الليستريا من مرض للأنسان فده بيزود قلقي اكتر لخوفي على كل من يدخل للأرانب و خاصة الاطفال و كبار السن على وجه الخصوص
و الله المعين
شكرا لأهتمامك مع تحياتي

بليغ
05-01-2007, 08:56 PM
بسم الله
اولا لا داعى لهذا الخوف المبالغ فيه فالجرب لا ينتقل الى الانسان الا اذا كان المكان موبوء بالجرب اى ان الحالة تركت وتفشت بين الارانب بالاضافة لحساسية الجلد عند البعض
اما الليستريا فهى معدية للارانب وليس لها علاج فعال فيفضل سرعة التخلص من الارنبة ولحمها قد يضر المرأة الحامل وان كان يرى البعض انه ممكن اكل الارنب مع التخلص من الرأس
والليستريا تظهر بوضوح ومن اعراضها التواء الرأس ودوران الارنب حول نفسه
أكرر لا داعى للقلق من هذا الامر فتربية الارانب أمنة

Halaegitto
07-01-2007, 02:51 AM
سلام عليكم
و الله جزاك الله خيرا يا اخ بليغ انا فعلا كنت قلقانه و منعت دخول اي حد ليهم ما عدا انا طبعا و لما ماتت الارنب دفنتها بعد تعقيمها جيدا و تعقيم المكان لدرجه افرطت فيها بالتعقيم
بس لازلت تواقه لمعرفه ما اذا اصيب الانسان بالليستريا ايه الاعراض و الدوا
مع تحياتي و تقديري